Huishoudelijk Reglement van de vzw De IJseduikers
Clubduiken
1. Om aan een clubduik te kunnen deelnemen, dient men vooraf in te schrijven. De duikkalender voor de geplande duiken is permanent consulteerbaar op de website www.IJseduikers.be
2. De inschrijving dient te gebeuren via een email aan de Secretaris Hilde.Stallaert(apestaart)pandora.be ten laatste de zondagavond van het weekend voorafgaand aan de duik, met vermelding van de eventueel gewenste proefafname.
3. Bij de inschrijving dient men eveneens te vermelden welk materiaal men eventueel wenst te huren:
a. Niet-gevulde luchtfles : 4 euro
b. Ontspanners : 4 euro
c. Trimvest : 2 euro
4. Clubmateriaal wordt enkel verhuurd aan (kandidaten) 1*Duikers en nog gedurende 1 jaar aan 2*Duikers vanaf hun homologatie tot 2*Duiker.
5. Gehuurd materiaal dient te worden afgehaald en teruggebracht bij de materiaalmeester. Na de clubduik dient het materiaal steeds te worden terugbezorgd, zo niet wordt er een extra huurbeurt aangerekend.
De huurder is zelf verantwoordelijk voor de vulling van een gehuurde fles.
6. Het gebruik van clubmateriaal is gratis voor de eerste 5 duiken van een kandidaat 1*Duiker. Aan deze kandidaten zal de luchtfles gevuld worden bezorgd. Afhalen en terugbrengen van het materiaal gebeurt in samenspraak met de materiaalmeester.
7. De huur van materiaal wordt aangerekend per duikdag (dus niet per duik).
Ook ingeval het materiaal ongebruikt wordt teruggebracht zal toch 1 duikdag worden aangerekend, tenzij overmacht of verwittiging minimum 24 uur voor de betreffende clubduik.
8. Clubmateriaal wordt niet verhuurd voor gebruik tijdens een clubreis.
9. Gehuurd materiaal dat beschadigd wordt teruggebracht, zal op kosten van de huurder worden hersteld. Verloren of gestolen clubmateriaal wordt vervangen op kosten van de huurder.
10. Wie inschrijft voor een duik, engageert zich om ook werkelijk deel te nemen.
In geval men door overmacht toch niet kan deelnemen aan een duik waarvoor men ingeschreven heeft, dan dient men zo snel mogelijk de Secretaris telefonisch (0486/533020) te verwittigen.
Evenementen
11. De club kan evenementen of reizen organiseren waarvoor aan de deelnemende leden een voorschot gevraagd wordt.
12. Deze voorschotten zijn principieel niet recupereerbaar in geval van niet-deelname.
13. Het Bestuur kan op vraag van een lid beslissen om uitzonderlijk toch af te wijken van dit principe in geval van overmacht en indien de terugbetaling tevens geen kosten voor de club teweegbrengt. In ieder geval zal de terugbetaling beperkt worden tot het deel dat overblijft na aftrek van alle gemaakte kosten.
Lidmaatschap
14. Elk lid dient jaarlijks een medische keuring te ondergaan. Dit gebeurt aan de hand van de medische fiche bij een arts naar keuze.
Het ingevulde strookje van de medische fiche dient aan de Secretaris te worden bezorgd tegen 15 Januari.
15. Elk lid dient jaarlijks zijn/haar lidgeld te voldoen door storting van 150 euro voor 31 December op de clubrekening.
16. Lidmaatschap “2de lid” wordt enkel door het bestuur aanvaard voor een beperkte periode bij wijze van overgangsmaatregel in afwachting van een volwaardig lidmaatschap, bijv. indien in de loop van het jaar een duiker, aangesloten bij een andere duikclub, wenst aan te sluiten bij de IJseduikers (overgaan als “1ste lid” naar een andere club kan slechts na Nieuwjaar).
17. Leden die niet in orde zijn met beide bovenstaande punten (medisch strookje + lidgeld) op 15 Januari kunnen niet langer deelnemen aan sportieve activiteiten zoals zwembadtraining, clubduiken, …
Commissie Duikonderricht
18. De organisatie van het duikonderricht valt onder de bevoegdheid van de Commissie Duikonderricht.
19. De Commissie Duikonderricht wordt samengesteld door alle Instructeurs en Assistent-Instructeurs, actief bij NELOS en lid van de IJseduikers.
20. De Commissie Duikonderricht staat in voor:
De algemene organisatie van de opleidingen;
De algemene organisatie van de zwembadtrainingen;
Het samenstellen van de duikkalender, inclusief de aanduiding van een Algemene Duikverantwoordelijke bij iedere duikorganisatie in open water;
Het behandelen van alle andere onderwerpen die het duikonderricht aanbelangen.
21. De Instructeurs van de Commissie Duikonderricht duiden onder hun rangen een Instructeur aan als Duikschoolverantwoordelijke, die de Commissie Duikonderricht zal samenroepen en voorzitten.
22. De Duikschoolverantwoordelijke zal rapporteren aan het Bestuur over alle topics waar de verantwoordelijkheden inzake het Duikonderricht een raakvlak hebben met de bestuurlijke bevoegdheden.
In principe zetelt de Duikschoolverantwoordelijke in het Bestuur, zo niet zal hij/zij op de bestuursvergaderingen worden uitgenodigd om verslag uit te brengen.
Veiligheid, Energie, Milieu, Infrastructuur, Materiaal
23. Algemene veiligheidsregels voor het zwembad moeten door ieder gerespecteerd worden.
Bijzondere veiligheidsregels voor het zwembad :
Een loodgordel mag niet zonder vinnen gedragen worden in of naast het zwembad.
Duikflessen mogen niet onbeheerd rechtop blijven staan en moeten steeds worden neergelegd.
Flessen worden voorzichtig aangegeven en op de bodem gelegd.
Het is verboden apneu-oefeningen te doen zonder rechtstreeks toezicht.
Tijdens het opstijgen in het zwembad moet steeds worden uitgeademd.
24. Het NELOS-veiligheidsreglement voor Open Water duiken moet door iedere duiker worden gerespecteerd.
In het bijzonder dient men steeds de voorgeschreven reserve voor het ademgas te respecteren: bij het bereiken van de reserve dient dit onmiddellijk binnen de duikploeg te worden gecommuniceerd en dient de volledige ploeg aan normale stijgsnelheid op te stijgen naar de decompressiezone (12m).
25. Milieu en omgeving dienen maximaal te worden gerespecteerd.
Fauna en Flora boven en onder water wordt zo weinig mogelijk verontrust en zeker niet meegenomen uit het water.
Afval wordt niet achterlaten, noch in de zwembadomgeving noch op de duikplaatsen.
Energieverspilling wordt zoveel mogelijk vermeden.
26. Infrastructuur van de gemeente (zwembad, kleedruimten) en op duikplaatsen wordt steeds gerespecteerd.
Materiaal dat in open water werd gebruikt dient eerst grondig te worden gespoeld vooraleer het in het zwembad kan worden gebruikt.
Lood wordt in het zwembad afgelegd en niet afgeworpen.
27. Na gebruik van het materiaal in het zwembad wordt alles ordentelijk opgeborgen in de kasten.
Defecten aan clubmateriaal dienen steeds te worden gemeld aan de materiaalmeester.
28. De veiligheids-en accomodatieverantwoordelijke houdt toezicht op de toepassing van bovenstaande regels. Hij meldt overtredingen aan het Bestuur, dat gepaste maatregelen zal nemen om te vermijden dat gemelde overtredingen in de toekomst nog gebeuren.